Protein efter träning – yuck!

Jag har tränat ganska hårt det senaste året och provat mig fram med lite olika dieter och kosttillskott för att se vad som “träffar rätt”. Jag fick köpa en påse proteinpulver (vasslepulver) av en kompis – osötat och utan aspartam. Jag dricker det direkt efter träning för att få i mig motsvarande 25 g protein. Därefter brukar jag, någon timme senare, äta en lättare middag.
Problemet med det proteinpulvret jag brukar dricka (jo, jag blandar förstås ut det med vatten) är att det är så vanvettigt äckligt! Det luktar gammal mjölk och smakar inte så mycket bättre – det är direkt vämjeligt och en plåga att få i sig när man avslutat ett jobbigt träningspass. Nu har jag precis gjort slut på proteinpulvret (kan tyvärr inte komma ihåg namnet) och har inga planer på att köpa nytt av samma sort!
Istället har jag provat med Gainomax Recovery (vaniljsmak) som är helt ljuvligt gott men jag undrar om det verkligen är så nyttigt, verkar vara fullproppat med kolhydrater och jag förstår faktiskt inte varför. Man behöver ju lite kolhydrater efter träning men det verkar lite för mycket. Det är dessutom relativt dyrt om man är slö och köper dem på gymmet (20 kr). Nu kör jag oftast Gainomax mest för att det är så gott.
Vad använder du direkt efter träning? Proteindryck? Gainomax? Banan?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *